Stress – symptomer

Grøn ufarlig hverdagsstress:
Hver dag udløses der stress-reaktioner i kroppen, der altid hænger direkte sammen med en årsag, f.eks. jobsamtale, eksamen, morgenmyldretidstrafik eller tanker om alt det, vi skal nå. Det er almindelig, ufarlig hverdagsstress = Grøn stress.
Symptomer på grøn stress kan være følgende:
– Anspændthed
– Bider kæberne sammen
– Holder vejret
– Sveder
– Rysten på hænder
– Sitren i kroppen
– Tissetrang
– Hjertebanken – kortvarigt
– Tør i munden

Gul moderat stress:
Får vi ikke nok hvile og afstresning hver dag, er der risiko for at kroppen slår en mere vedvarende “kæmp eller flygt” tilstand til, og vi kan udvikle moderat stress = Gul stress. Krop og psyke kan godt håndtere et par døgn eller lidt flere med moderat stress, hvis vi mentalt kan se, at der er en ende på det, f.eks en deadline på job.
Symptomer på gul stress kan være følgende:
– Uro i ben/kroppen
– Svært ved at falde til ro
– Hovedpine
– Dårlig nattesøvn
– Tanker, der kører rundt
– Irritation på andre mennesker
– Kort lunte
– Gråd, der presser sig på
– Nedsat koncentration
– Manglende overblik

Rød alvorlig stress:
Er vi moderat stresset over længere tid, er der risiko for at krop og hjerne bliver overbelastet og alvorlig stress udvikles = Rød stress . Vi kan stadig godt fungere, men både fysiske og mentale formåen vil være nedsat.
Symptomer på rød stress kan være følgende:
– Mindre social
– Kan ikke overskue at planlægge
– Mere vred/aggressiv
– Glemmer ting/ord
– Mentalt fraværende
– Større forbrug af stimulanser som slik/kaffe/alkohol
– Sygdom og eksem kan forværres
– Mave/tarm-problemer
– Blødningsforstyrrelser

Sort stress / sammenbrud:
Er vi i gennem længere tid alvorligt stressede og ikke fået stoppet op i tide, er der risiko på stress-sammenbrud. Det er kroppen eller psykens måde at stoppe os på. Ved stress-sammenbrud er det oftest nødvendigt med en sygemelding i en periode for at skabe ro om os selv, ligesom at professionel hjælp anbefales.