Stress – hjælp til selvhjælp

Er du (ved at blive) stresset, er det vigtigste at du passer bedst muligt på dig selv lige nu, så du kan bevare dit overblik og overskud.

Der er 3 ting, som du kan være opmærksom på; det er søvn, fysisk bevægelse og mental afslapning:
– Få nok nattesøvn, gerne 7-9 timer. På den måde skaber du overskud til dagen i morgen. Er du træt i løbet af dagen, så hvil dig højst 30 min., ellers går det ud over nattesøvnen.
– Fysisk bevægelse i langsomt tempo, f.eks gå en tur ( i naturen), cykle eller lav blid yoga. Gerne en halv time, men mindre er bedre end ingenting.
– Mental afslapning; lyt til afstressende musik, guidet kropsskanning, eller andet hvor du flytter dine tankers fokus væk fra arbejde/bekymringer/tanker. Der findes meget hjælp at hente i App’s eller på you-tube.

Der er mange både indre og ydre grunde til at opleve stress, f.eks følelsen af at blive presset, eller have for lidt tid til alt det, der skal nås.
Presset kan komme flere steder fra. Det kan være arbejdspres fra kollegaer/chef eller familien. Det kan også være pres fra din egen indre chef, der har travlt med at fortælle dig om alt det, du skal og bør gøre. Eller måske har du haft travlt så længe, at du har glemt dig selv og dine egne værdier.
Tiden er ofte også en faktor, fordi det opleves, at der er for få timer i døgnet til at det, vi gerne vil, eller føler at vi skal. Ingen kan trylle mere tid frem. Men hvad vi prioriterer at bruge tiden til, kan vi gøre noget ved.

Stresscoaching kan hjælpe dig med at stille skarpt på, præcist hvad der stresser dig, samt finde ud af, hvad der er vigtigst for dig at anvende den tid, du har til rådighed til.
Det giver dig redskaber til at håndtere fremtidige udfordringer og bevare overblik på trods af pres.
Har du brug for min hjælp, så se kontaktoplysninger nederst på siden