Stress – forebyggelse

Der er en række mentale og fysiske tiltag, du kan have fokus på, der hjælper dig med at leve et balanceret liv. Det er væsentligt, for stress kan lettere opstå, når du har fysisk og mental ubalance.

Mentalt:
– Oplever du at noget stresser dig, så gør noget ved det. Tag handling eller bed om hjælp eller læg det fra dig. Vent ikke på, at andre gør noget, selvom det måske er deres skyld.
– Ros dig selv for alt det, du når – hver dag! Ved at have fokus på det, i stedet for det, du ikke når, bliver du gladere.
– Træn din taknemmelighed; find hver aften 3 ting, du er taknemmelig for. Det frigiver glæde at opdage, alt det vi har, som virker for os hver dag.
-Tøm dit hoved; skriv ned på papir, hvad du skal huske. Brug ikke din hjerne som kalender. Det skaber overblik og frigiver mentale ressourcer.
– Lav mental afslapning hver dag; det giver en oplevelse af ro i dine tanker, styrker din kreativitet og giver bedre overblik. Der findes mange gode app’s på markedet til dette formål.
– Vær opmærksom på, at hver gang du siger ja til andre, siger du muligvis nej til dig selv.

Fysisk:
– Sov nok; krop og hjerne renses, når vi sover. Sover vi for lidt gøres rensearbejdet ikke færdigt. De fleste har brug for 8 -9 timers søvn
– Spis sundt og variere; kroppen har brug for gode byggematerialer, når den på daglig basis udskifter/renser blod og celler.
– Daglig gåtur/motion på moderat niveau; det brænder kroppens ophobede stress-hormoner af. 30 min. er optimalt, men 5 min er bedre end ingenting!
– Gør noget Du holder af hver dag; spil bordfodbold, syng, se en sjov serie. Ved at være god ved dig selv, lader du op til at have overskud til at være noget for andre.
– Lær dine stress-signaler at kende; på den måde kan du stoppe i tide og forebygge alvorlig stress. Se mere under “Symptomer”.

Vælg 1-2 af disse tiltag, der giver mest mening for dig, og prøv dem af i praksis. Ofte kan vi mærke en positiv forandring efter bare 1-2 uger ved at ændre små ting i hverdagen.
Har du brug for min hjælp, så se kontaktoplysninger nederst på siden.